W pierwszych miesiącach pandemii COVID-19 wielu przedsiębiorców musiało zawiesić działalność ze względu na rządowe rozporządzenia. W łagodzeniu skutków koronakryzysu miały pomóc kolejne wersje tarczy antykryzysowej. Czy pożyczka 5000 jest przychodem? Czy otrzymane wsparcie podlega opodatkowaniu i jak je rozliczyć? Zapraszamy do lektury.
Czy pożyczka 5000 jest przychodem? Opisujemy rodzaje dotacji
Przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenia podlegają opodatkowaniu. Należy jednak zauważyć, że brakuje jednolitych rozwiązań w zakresie poprawnego rozliczenia otrzymanej z budżetu pomocy. Aby określić właściwą metodę rozliczenia otrzymanego wsparcia, należy przyjrzeć się najważniejszym świadczeniom, udzielanych w ramach tarczy antykryzysowej.
Mikropożyczka do 5 000 zł
Mikroprzedsiębiorcy mogli liczyć na pożyczkę do 5000 złotych, udzielanych przez Powiatowe Urzędy Pracy – aby uzyskać jej umorzenie, należało prowadzić działalność przez minimum 3 miesiące od momentu jej uzyskania. Ponieważ pożyczki z założenia podlegają zwrotowi, jej uzyskanie nie jest interpretowane jako przychód. Ustawa o tarczy antykryzysowej wskazuje, że w świetle ustawy o PIT, jej umorzenie nie stanowi przychodu.
Świadczenie postojowe
Świadczenie postojowe było kierowane zarówno do zleceniobiorców, jak i przedsiębiorców. Miesięczna wysokość świadczenia postojowego wynosi 2080 zł. Ustawa o PIT wskazuje, że tego typu świadczenie jest wolne od podatku.
Zwolnienie z ZUS
Inną formą pomocy było również zwolnienia z uiszczania składek ZUS. Również w tych okolicznościach przepisy tarczy antykryzysowej głosiły, że pomoc ta nie jest uznana za przychód z perspektywy ustaw o podatku dochodowym.
Dopłaty do wynagrodzeń
Tarcza antykryzysowa uwzględniała również możliwość uzyskania dofinansowania do wypłacanych wynagrodzeń. Zdaniem eksperta portalu Infakt.pl, rządowe portale wskazują na neutralny wpływ dofinansowania na podatek dochodowy – „Należy wyjaśnić, że nie stanowią przychodu podatkowego zwrócone wydatki niezaliczone do kosztów podatkowych. Jeśli więc wynagrodzenie pracowników oraz należne od nich składki na ubezpieczenia społeczne w części w jakiej zostały sfinansowane z Funduszu Pracy oraz Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych nie zostały zaliczone do kosztów podatkowych, sfinansowanie tych kosztów nie stanowi też przychodu podatkowego.”
Subwencje z Państwowego Funduszu Rozwoju
W przeciwieństwie do wielu rodzajów dotacji, subwencja z definicji posiada charakter pożyczki. Część jej wartości może zostać umorzona po spełnieniu określonych warunków. Nie stanowiła ona przychodu w momencie jej udzielenia – przychód może powstać w chwili jej umorzenia, gdy będziemy w stanie ustalić rzeczywistą wysokość otrzymanego wsparcia.
W kwestii tej z pomocą ponownie przychodzą nam strony rządowe, z których możemy dowiedzieć się, że aktualnie do przychodów zalicza się wartość umorzonych zobowiązań – umorzenie należy interpretować jako przysporzenie dla przedsiębiorcy. Zgodnie z aktualne zasadami prawa podatkowego, oznacza to powstanie zobowiązania podatkowego. W 2021 r. Ministerstwo Finansów i PFR pochyliły się nad możliwością uzyskania częściowego zwolnienia z podatku z tytułu dokonanych umorzeń – rozporządzenie zostało podpisane w listopadzie ubiegłego roku.
WRÓĆ