O zarobkach Polacy rozmawiać nie lubią, a pytania o wynagrodzenie traktują jako nietaktowne i wścibskie. Czy dlatego, że wciąż panuje przekonanie, jakoby nie można było mówić o tym, ile się zarabiasz? Czy obowiązuje Cię tajemnica służbowa czy może nie chcesz mówić o swoich zarobkach, ze względu na ich wielkość?
Otóż mitem jest, jakoby pracownik musiał trzymać w tajemnicy przed swoimi współpracownikami wysokość swoich zarobków. Nieprawdą jest, że mówiąc o nich naruszasz ustawę o ochronie danych osobowych. Masz pełne prawo nie tylko poinformować innych o swoim wynagrodzeniu, ale uzyskać od szefa informację na tematy wysokości zarobków innych pracowników zajmujących takie samo stanowisko. Jedynie nie możesz żądać od szefa ujawnienia wysokości wynagrodzenia konkretnej osoby, ponieważ mogłoby to naruszyć jej dobro osobiste.
Nawet jeśli w Twojej umowie jest zapis o obowiązującej Cię w tym temacie tajemnicy, nie jest on wiążący – o swoich zarobkach w miejscu pracy możesz rozmawiać. Wynika to nie tylko z faktu, że pracodawca, zgodnie z Kodeksem Pracy, ma obowiązek równego traktowania pracowników m.in. w zakresie warunków zatrudnienia, więc także pod względem finansowym. Możliwość porównania wynagrodzenia za tą samą pracę pozwala sprawdzić, czy faktycznie się z tego obowiązku wywiązuje.
Pamiętaj, że nie zawsze osoby na tych samych stanowiskach będą zarabiać takie same pieniądze. Na wynagrodzenie ma wpływ nie tylko zajmowane stanowisko i zakres obowiązków, ale często również na przykład staż pracy. Według Kodeksu Pracy każdy pracownik ma prawo otrzymywać jednakowe wynagrodzenie za jednakową pracę lub pracę o jednakowej wartości.
Inaczej sprawy z ujawnianiem informacji o swoich zarobkach mają się poza firmą czy zakładem pracy. Ten z pozoru bezpieczniejszy grunt wymaga zwiększonej ostrożności. Informacji o swoim wynagrodzeniu nie możesz przekazywać osobom postronnym, ze względu na dobro firmy, o które musisz dbać, zgodnie z zapisem w Kodeksie Pracy. Przez przypadek możesz przecież zdradzić wysokość swoich zarobków osobom z konkurencyjnej firmy, a to naruszy dobro Twojego zakładu pracy. Konsekwencje „długiego języka” poza firmą mogą być poważne i skończyć się nawet na zwolnieniu pracownika.
Sprawdź również, jak prosić o podwyżkę >
Źródło: zielonalinia.gov.pl
Potrzebujesz pieniądzy, ale temat zarobków wolisz przemilczeć? Porozmawiaj z doradcą TAKTO Finanse.
WRÓĆ