Hit wśród pożyczek - Takto Finanse Weź pożyczkę online i otrzymaj online

BLOG

Jak sprawdzić właściciela konta bankowego?

OSZCZĘDZANIE Opublikowano: 12.10.2022

Planujesz wykonać przelew do nieznanej osoby? Chcesz upewnić się, że wyświetlony numer konta rzeczywiście należy do danego sklepu bądź przedsiębiorcy? Istnieje wiele sytuacji, w których wiedza na temat tego, jak sprawdzić właściciela konta bankowego, może okazać się szczególnie przydatna. Zapoznaj się z poniższym zestawieniem i poznaj dostępne metody weryfikacji tożsamości posiadacza rachunku bankowego.

Jak sprawdzić właściciela konta bankowego?

Jak sprawdzić właściciela konta bankowego i kto może to zrobić?

Zgodnie z obowiązującą od 2011 roku ustawą o usługach płatniczych, do wykonania przelewu bankowego nie trzeba już podawać personaliów odbiorcy – jedyną wymaganą informacją jest 26-cyfrowy numer konta. Warto pamiętać jednak, że choć tego typu uproszczenie mogłoby sprzyjać omyłkowym przelewom (np. poprzez błędne przekopiowaniu numeru rachunku), płatności internetowe posiadają stosowne zabezpieczenia.

Jednym z nich jest tzw. weryfikacja sumy kontrolnej – suma poszczególnych pól rachunku powinna wynosić określoną wartość, a jakakolwiek odstępstwo od tej reguły (np. przypadkowe wpisanie innej cyfry) powinno uniemożliwić wykonanie przelewu. Funkcjonalność ta nie odpowiada jednak na pytanie, jak sprawdzić właściciela konta bankowego. W tym zakresie mamy jednak ograniczone możliwości.

Jak sprawdzić właściciela konta bankowego w internecie?

Weryfikacja właściciela danego rachunku jest najprostsza na portalach sprzedażowych, takich jak Allegro. Platforma ta udostępnia kupującym wszelkie kluczowe dane na temat wieku konta, odsetka zadowolonych kupujących czy opinii na temat poszczególnych produktów. Po dokonaniu zakupu, mechanizmy portalu samoczynnie wysyłają wiadomość e-mail, zawierającą wskazany przez sprzedawcę numer konta.

Pozostałe sklepy internetowe również wykorzystują mechanizmy, przesyłające kupującym informacje na temat płatności drogą elektroniczną. Co więcej, numer rachunku widnieje często w zakładce „o nas” czy „kontakt”, dzięki czemu jesteśmy w stanie błyskawicznie wyeliminować ewentualne pomyłki.

Precyzyjne określenie właściciela rachunku jest utrudnione

Warto pamiętać jednak, że w świetle obowiązujących przepisów w zakresie RODO oraz Prawa bankowego, żadna placówka nie udostępni danych osobowych swoich klientów (oraz ich danych wrażliwych) bez wyraźnych ku temu przesłanek, związanych np. z toczącym się postępowaniem, wynikającym ze zgłoszenia oszustwa. Możliwość tę posiada wyłącznie prokuratura oraz policja.

Co zrobić w sytuacji, gdy omyłkowo przelaliśmy pieniądze innej osobie niż zakładaliśmy? Kluczem do pomyślnego rozwiązania sprawy jest czas – im szybciej zgłosimy sprawę bankowi, tym szybciej powinien on wycofać zaplanowaną transakcję. Odzyskanie wpłaconych środków ma, oczywiście, odpowiednią podstawę prawną – zgodnie z zapisami kodeksu cywilnego, osoba, u której doszło do bezpodstawnego wzbogacenia się, powinna zwrócić daną korzyść majątkową.

Proces o odzyskanie przelanych środków wymaga złożenia reklamacji w swoim banku – informacji na temat przebiegu reklamacji (m.in. czas trwania procesu oraz wymagane dokumenty) należy szukać w odpowiedniej zakładce na stronie internetowej naszego banku.


brak ocen  
TAKTO Finanse
Autor

TAKTO Finanse

Redakcja

Nasz zespół to ponad 40 profesjonalistów (i ciągle się powiększa), którzy od 2012 roku z pasją, pełnym zaangażowaniem i nie zwalniając tempa pracują nad jakością produktu, który proponujemy Wam, naszym Klientom.


WRÓĆ

Jesteśmy wiarygodni

Odpowiedzialny Pożyczkodawca Takto Finanse Takto Finanse podlega pod Ustawę o Kredycie Konsumenckim