Ekspresowe przelewy bankowe to niezwykle wygodna metoda transferu gotówki. Przesłane środki docierają do adresata nawet w 5 minut po wysyłce, nadawca uzyskuje również automatyczne potwierdzenie przelewu, dzięki któremu może rozstrzygnąć ewentualne nieścisłości. Każdemu z nas może jednak przytrafić się sytuacja, w której niechcący zatwierdzimy błędny przelew bankowy. Co powinniśmy zrobić w takiej sytuacji? Jakie są najczęstsze pomyłki przy wypełnianiu przelewów? Zapraszamy do lektury.
Błędny przelew bankowy – najczęstsze pomyłki
Standardowy przelew środków za pośrednictwem bankowości elektronicznej (aplikacji na urządzenia mobilne czy platformy WWW), wymaga od nas uzupełnienia kilku podstawowych danych:
- tytułu przelewu,
- nazwy odbiorcy (uproszczonej bądź pełnej),
- numeru konta, na które przelewamy pieniądze,
- kwotę przelewu,
- datę przekazania środków.
Do pomyłki może dojść w każdym z powyższych pól. Warto pamiętać jednak, że poszczególne błędy w uzupełnianiu luk w formularzu przelewu mogą zakończyć się innym rezultatem. Pomyłka w tytule przelewu czy literówka w personaliach odbiorcy nie zatrzyma transferu środków – osoba, do której został zaadresowany błędny przelew bankowy, otrzyma go w sugerowanych przez bank godzinach.
Jedną z sytuacji, w której błędny przelew bankowy nie zostanie przesłany do realizacji, jest pomyłka we wpisywaniu numeru konta. Zawierający 26 cyfr numer zawiera tzw. sumę kontrolną (ukrytą na pozycjach 3 i 4 numeru IBAN), która weryfikuje poprawność danego numeru. Jeśli podczas ręcznego wpisywania numeru konta pomyliliśmy jedną z cyfr, system bankowy poinformuje nas o błędnych danych i umożliwi powtórne sprawdzenie numeru. Należy mieć jednak na uwadze, że tego rodzaju zabezpieczenie nie chroni nas przed sytuacją, w której prześlemy środki na całkowicie inne, poprawne konto. Co zrobić w sytuacji, gdy nasze środki trafiły w niepowołane ręce?
Jak wycofać błędny przelew bankowy?
Od 2018 r. w Polsce obowiązuje nowelizacja ustawy o usługach płatniczych, zgodnie z którą bank jest zobowiązany do podjęcia działań, które mają na celu zwrócić dane środki osobie wykonującej błędny przelew bankowy. Czynności te mogą zostać podjęte po zgłoszeniu telefonicznym, osobistym lub za pośrednictwem bankowości internetowej.
Dużą rolę w procesie anulowania błędnego przelewu pełni czas, jaki upłynął pomiędzy jego zleceniem a zgłoszeniem do banku. Jeśli zdołamy zareagować jeszcze przed określoną przez bank porą, kasacja przelewu staje się znacznie prostsza – dany przelew jest anulowany, a pieniądze wracają na dane konto.
Jak zgłosić zwrot błędnie przesłanych środków?
Banki nie są upoważnione do automatycznego zwrotu błędnie przekazanych środków – mają jednak obowiązek pośredniczenia przy tym procesie. Po złożeniu wniosku o zwrot przelewu (który stanowi oficjalne pismo, będące materiałem dowodowym), bank informuje odbiorcę środków, że ma on 3 dni na zwrot danej kwoty. Po tym terminie zostanie wystawione stosowne wezwanie do zapłaty.
Zwrot takich środków jest wymagany przez prawo. Błędny przelew bankowy stanowi przykład nieoczekiwanego wzbogacenia się, zdefiniowanego przez 405 art. Kodeksu cywilnego – jeśli korzyść majątkowa została uzyskana bezpodstawnie, powinna zostać zwrócona. Jeśli odbiorca przelewu nie zwróci danych środków, może zostać skierowany do sądu przez autora przelewu.
WRÓĆ