Reklamacja to jedno z podstawowych praw konsumenta. Czy z niego korzystasz? Choć z pewnością nie zawahałbyś się złożyć reklamacji w przypadku gdyby przestał działać Twój telewizor, wielu rzeczy, które miały wadę, zapewne nie reklamowałeś. Tymczasem możesz złożyć reklamację w przypadku każdego wadliwego towaru. Sprawdź, jak to zrobić skutecznie.
Prawo do reklamacji i gwarancja
Prawo do reklamacji z tytułu rękojmi masz zawsze, a gwarancję tylko wtedy, gdy zostanie Ci ona udzielona. Zazwyczaj gwarancja udzielana jest przez producenta, rzadziej przez sprzedawcę. Kiedy masz udzieloną na towar gwarancję, możesz go reklamować z tytułu rękojmi lub gwarancji – jak Ci wygodnie (może się okazać, że łatwiej będzie Ci dostarczyć towar do sklepu, gdzie go kupiłeś, niż na drugi koniec Polski, do serwisu producenta).
Okres, na jaki zostaje przyznana gwarancja, określa gwarant. Z kolei z tytułu rękojmi możesz zareklamować towar w ciągu dwóch lat od zakupu. W tak długim czasie wszystko może się zdarzyć, zarówno naturalne zużycie produktu prowadzące do jego uszkodzenia, jak i ujawnienie wady fabrycznej. Oceń, czy faktycznie masz powody do składania reklamacji. Jeśli tak, nie wahaj się.
Co możesz zyskać?
Składając reklamację możesz określić, w jaki sposób chciałbyś rozwiązać zaistniały problem. Może to być:
- wymiana towaru na nowy
- naprawa
- odstąpienie od umowy kupna sprzedaży skutkująca zwrotem pieniędzy
- obniżenie ceny
Jak skutecznie zareklamować towar?
Do złożenia reklamacji potrzebne będzie pismo reklamacyjne i dowód zakupu - najlepiej paragon (zobacz, dlaczego warto zbierać paragony) lub faktura - inny dowód zakupu również musi zostać uznany, na przykład wyciąg z konta, ale może nastręczyć trudności w namierzeniu Twojej transakcji w papierach sprzedawcy. Oczywiście musisz dostarczyć też towar, który chcesz zareklamować. Formularz reklamacyjny zazwyczaj jest dostępny na miejscu w sklepie – wystarczy go tylko wypełnić. Jeśli sprzedawca nie posiada takiego formularza, pismo będziesz musiał napisać sam.
Pismo reklamacyjne powinno zawierać:
- Twoje dane (imię, nazwisko, adres korespondencyjny, e-mail, telefon)
- dane sprzedającego (pełna nazwa i adres firmy)
- przedmiot reklamacji – określenie towaru i datę jego zakupu
- określenie wady produktu – jej dokładny opis, kiedy została stwierdzona
- Twoje oczekiwania co do sposobu rozwiązania sprawy – naprawa, wymiana, zwrot towaru lub obniżenie jego ceny (do jakiej kwoty)
W piśmie dobrze zawrzeć jest podstawy prawne, na które się powołujesz. Wzór prawidłowo skonstruowanego pisma znajdziesz tutaj.
Kiedy spodziewać się odpowiedzi?
Sprzedawca ma 14 dni kalendarzowych na ripostę (brak odpowiedzi w tym terminie oznacza uznanie reklamacji). Zazwyczaj uznanie reklamacji potwierdzane jest telefonicznie lub korespondencyjnie.
Reklamacja odrzucona
A co, jeśli przyjdzie odpowiedź odmowna? Jeśli jesteś pewien swoich racji, pisz odwołanie, a w razie dalszego braku porozumienia – skontaktuj się z UOKIK lub bezpośrednio z Rzecznikiem Konsumenta oferującego bezpłatną pomoc prawną (skorzystaj z wyszukiwarki, żeby znaleźć rzecznika najbliżej swojego miejsca zamieszkania). Nigdy jednak nie zakładaj, że reklamacja się nie uda. Wiele towarów jest wadliwych, dlaczego miał byś nie próbować odzyskać swoich pieniędzy, które na nie wydałeś?
Źródło: poradnikprzedsiebiorcy.pl
Masz w planach większe zakupy? Skorzystaj ze wsparcia TAKTO Finanse.
WRÓĆ