Robiąc zakupy w Internecie, czy w galerii handlowej, warto wiedzieć jakie mamy prawa. To zdecydowanie ułatwi nam ewentualny zwrot lub reklamację produktu. Kiedy można produkt zwrócić, a kiedy reklamować? Co to jest rękojmia i kogo chroni? Zapoznaj się z naszymi poradami i rób zakupy świadomie.
Kiedy możesz złożyć reklamację?
Niezależnie czy kupujemy towar stacjonarnie czy przez Internet, każdy klient ma prawo złożyć reklamację, jeśli przedmiot który zakupił posiada wadę lub w sposób istotny nie spełnia warunków przeznaczenia (np. odkurzacz po 4. miesiącach przestał działać). W reklamacji składanej u sprzedawcy należy określa swoje oczekiwania. Może to być naprawa lub wymiana rzeczy, albo też obniżenie jej ceny lub zwrot pieniędzy. Podstawą reklamacji zawsze jest rękojmia sprzedawcy lub gwarancja producenta - jeżeli została przyznana.
Termin, w jakim konsument ma prawo zareklamować produkt, powinien być określony w karcie gwarancyjnej. Jeżeli jednak nie jest, zgodnie z prawem przyjmuje się okres 2 lat od zakupu. W przypadku zakupu towaru przez portale ogłoszeniowe lub aukcyjne, od osoby fizycznej, przysługuje jedynie reklamacja z tytułu rękojmi. Jednak udowodnienie sprzedawcy, że oferowany przez niego towar jest niezgodny z ogłoszeniem może być skomplikowane.
Co to jest rękojmia?
Rękojmia jest to odpowiedzialność sprzedającego, za ewentualne wady fizyczne oraz prawn
e produktu. Rękojmią objęte są wszelkie produkty np. spożywcze jak jabłka, ale też takie jak samochód, czy szafa.
Z tytułu rękojmi za sprzedawany towar i jego wady odpowiadają na takich samych zasadach (zawartych w Kodeksie cywilnym) zarówno przedsiębiorcy jak i sprzedawcy będący osobami fizycznymi. Jednak pod warunkiem, że wady lub usterki nie zostały wcześniej zmienione lub nawet całkowicie wyłączone w drodze umowy lub oferty. Np. gdy sprzedający zaznacza że jeden but jest mniejszy/uszkodzony nie można dochodzić roszczeń z tego tytułu, po nabyciu przedmiotu. Jeśli mimo takich zapisów, kupujący nabędzie rzecz, zakłada się, że zaakceptował on brak możliwości p
owołania się na rękojmię. W sytuacji, kiedy sprzedający zataił wady przed kupującym (np. nie
przyznał się, że jeden but jest mniejszy), rękojmia mimo wyłączenia będzie skuteczna. Z tytułu rękojmi konsument ma prawo zgłosić roszczenia w ciągu 2 lat od daty wydania towaru. Jeśli wada została wykryta w przeciągu roku, przyjmuje się, że istniała ona już w chwili zakupu. Co więcej, to na sprzedawcy ciąży obowiązek udowodnienia, że było inaczej. Jeśli przedmiot został nabyty od osoby fizycznej, nie obowiązuje roczny termin wykrycia wady oraz sprzedawca ustala w jakiej formie uznaje rękojmię, np. naprawiając przedmiot.
Kupuj przez Internet – będziesz mógł zwrócić
Coraz więcej sklepów stacjonarnych oferuje możliwość zwrotu lub wymiany produktu
np. w ciągu 7 lub 14 dni od zakupu. Wynika to jednak z polityki pro konsumenckiej, a nie z regulacji prawnych. Zgodnie z przepisami sprzedawca nie musi przyjmować zwrotu
produktu, który nie ma wad i nie podlega przepisom o reklamacji. Inaczej jest przy zakupach przez Internet. Robiąc zakupy w sieci mamy 2 tygodnie na zwrot, bez konieczności podawania przyczyny. Jeśli sprzedawca nie określił w regulaminie sklepu lub zasadach zwrotów, że zwrot odbywa się na koszt kupującego – sprzedający powinien zwrócić też koszty odesłania przedmiotu.
Istnieją dwa wyjątki, kiedy nie można skorzystać z 14 - dniowego terminu zwrotu:
- jeśli produkt został stworzony na specjalne zamówienie, np. suknia szyta na miarę
- jeśli przedmiot został zakupiony na dane działalności gospodarczej, gdyż w świetle prawa taka osoba nie jest już konsumentem, a przedsiębiorcą
Prawo zwrotu przysługuje także osobom, które kupiły przez telefon lub poza siedzibą przedsiębiorstwa, np. w trakcie pokazu.
W sytuacji nabycia przedmiotu na portalu ogłoszeniowym, od osoby niebędącej przedsiębiorcą, nie mamy 14 - dniowego okresu na zwrot. To wynika z faktu, że obie strony są osobami fizycznymi, a zatem mają równy status. To, czy sprzedający przyjmie zwrot, zależy jedynie od jego dobrej woli. Dlatego warto kupować rozsądnie.
A jeśli znalazłeś produkt, którego potrzebujesz, a chwilowo nie dysponujesz gotówką – nie musisz korzystać z zakupów na raty. Wybierz szybką pożyczkę przez Internet od TAKTO Finanse, która pomoże Ci zrealizować wymarzone zakupy. Kwota, którą możesz pożyczyć to nawet 12 000 zł, które spłacisz w 40 wygodnych ratach.
WRÓĆ