Szanowni Państwo,

Z dniem 15.02.2023 r., Takto zakończyło przyjmowanie wniosków pożyczkowych.

Obsługa klientów spłacających swoje zobowiązania pozostaje bez zmian. Wszystkich Klientów posiadających aktywną pożyczkę TAKTO zapraszamy do Panelu Klienta, gdzie znajdą Państwo wszystkie aktualne informacje o swoim zobowiązaniu.
Hit wśród pożyczek - Takto Finanse Weź pożyczkę online i otrzymaj online

BLOG

Jakie prawa ma kupujący?

Opublikowano: 20.12.2019

Robiąc zakupy w Internecie, czy w galerii handlowej, warto wiedzieć jakie mamy prawa. To zdecydowanie ułatwi nam ewentualny zwrot lub reklamację produktu. Kiedy można produkt zwrócić, a kiedy reklamować? Co to jest rękojmia i kogo chroni? Zapoznaj się z naszymi poradami i rób zakupy świadomie. 

 

Kiedy możesz złożyć reklamację?
Niezależnie czy kupujemy towar stacjonarnie czy przez Internet, każdy klient ma prawo złożyć reklamację, jeśli przedmiot który zakupił posiada wadę lub w sposób istotny nie spełnia warunków przeznaczenia (np. odkurzacz po 4. miesiącach przestał działać). W reklamacji składanej u sprzedawcy należy określa swoje oczekiwania. Może to być naprawa lub wymiana rzeczy, albo też obniżenie jej ceny lub zwrot pieniędzy. Podstawą reklamacji zawsze jest rękojmia sprzedawcy lub gwarancja producenta - jeżeli została przyznana.

Termin, w jakim konsument ma prawo zareklamować produkt, powinien być określony w karcie gwarancyjnej. Jeżeli jednak nie jest, zgodnie z prawem przyjmuje się okres 2 lat od zakupu. W przypadku zakupu towaru przez portale ogłoszeniowe lub aukcyjne, od osoby fizycznej, przysługuje jedynie reklamacja z tytułu rękojmi. Jednak udowodnienie sprzedawcy, że oferowany przez niego towar jest niezgodny z ogłoszeniem może być skomplikowane.

 

 

 

Co to jest rękojmia?

Rękojmia jest to odpowiedzialność sprzedającego, za ewentualne wady fizyczne oraz prawn

e produktu. Rękojmią objęte są wszelkie produkty np. spożywcze jak jabłka, ale też takie jak samochód, czy szafa. 

Z tytułu rękojmi za sprzedawany towar i jego wady odpowiadają na takich samych zasadach (zawartych w Kodeksie cywilnym) zarówno przedsiębiorcy jak i sprzedawcy będący osobami fizycznymi. Jednak pod warunkiem, że wady lub usterki nie zostały wcześniej zmienione lub nawet całkowicie wyłączone w drodze umowy lub oferty. Np. gdy sprzedający zaznacza że jeden but jest mniejszy/uszkodzony nie można dochodzić roszczeń z tego tytułu, po nabyciu przedmiotu. Jeśli mimo takich zapisów, kupujący nabędzie rzecz, zakłada się, że zaakceptował on brak możliwości p

owołania się na rękojmię. W sytuacji, kiedy sprzedający zataił wady przed kupującym (np. nie

przyznał się, że jeden but jest mniejszy), rękojmia mimo wyłączenia będzie skuteczna. Z tytułu rękojmi konsument ma prawo zgłosić roszczenia w ciągu 2 lat od daty wydania towaru. Jeśli wada została wykryta w przeciągu roku, przyjmuje się, że istniała ona już w chwili zakupu. Co więcej, to na sprzedawcy ciąży obowiązek udowodnienia, że było inaczej. Jeśli przedmiot został nabyty od osoby fizycznej, nie obowiązuje roczny termin wykrycia wady oraz sprzedawca ustala w jakiej formie uznaje rękojmię, np. naprawiając przedmiot.

Kupuj przez Internet – będziesz mógł zwrócić
Coraz więcej sklepów stacjonarnych oferuje możliwość zwrotu lub wymiany produktu

np. w ciągu 7 lub 14 dni od zakupu. Wynika to jednak z polityki pro konsumenckiej, a nie z regulacji prawnych. Zgodnie z przepisami sprzedawca nie musi przyjmować zwrotu

produktu, który nie ma wad i nie podlega przepisom o reklamacji. Inaczej jest przy zakupach przez Internet. Robiąc zakupy w sieci mamy 2 tygodnie na zwrot, bez konieczności podawania przyczyny. Jeśli sprzedawca nie określił w regulaminie sklepu lub zasadach zwrotów, że zwrot odbywa się na koszt kupującego – sprzedający powinien zwrócić też koszty odesłania przedmiotu.

Istnieją dwa wyjątki, kiedy nie można skorzystać z 14 - dniowego terminu zwrotu:

  • jeśli produkt został stworzony na specjalne zamówienie, np. suknia szyta na miarę
  • jeśli przedmiot został zakupiony na dane działalności gospodarczej, gdyż w świetle prawa taka osoba nie jest już konsumentem, a przedsiębiorcą

Prawo zwrotu przysługuje także osobom, które kupiły przez telefon lub poza siedzibą przedsiębiorstwa, np. w trakcie pokazu.

W sytuacji nabycia przedmiotu na portalu ogłoszeniowym, od osoby niebędącej przedsiębiorcą, nie mamy 14 - dniowego okresu na zwrot. To wynika z faktu, że obie strony są osobami fizycznymi, a zatem mają równy status. To, czy sprzedający przyjmie zwrot, zależy jedynie od jego dobrej woli. Dlatego warto kupować rozsądnie.

A jeśli znalazłeś produkt, którego potrzebujesz, a chwilowo nie dysponujesz gotówką – nie musisz korzystać z zakupów na raty. Wybierz szybką pożyczkę przez Internet od TAKTO Finanse, która pomoże Ci zrealizować wymarzone zakupy. Kwota, którą możesz pożyczyć to nawet 12 000 zł, które spłacisz w 40 wygodnych ratach.

 

 



brak ocen  
TAKTO Finanse
Autor

TAKTO Finanse

Redakcja

Nasz zespół to ponad 40 profesjonalistów (i ciągle się powiększa), którzy od 2012 roku z pasją, pełnym zaangażowaniem i nie zwalniając tempa pracują nad jakością produktu, który proponujemy Wam, naszym Klientom.


WRÓĆ

Jesteśmy wiarygodni