Szanowni Państwo,

Z dniem 15.02.2023 r., Takto zakończyło przyjmowanie wniosków pożyczkowych.

Obsługa klientów spłacających swoje zobowiązania pozostaje bez zmian. Wszystkich Klientów posiadających aktywną pożyczkę TAKTO zapraszamy do Panelu Klienta, gdzie znajdą Państwo wszystkie aktualne informacje o swoim zobowiązaniu.
Hit wśród pożyczek - Takto Finanse Weź pożyczkę online i otrzymaj online

BLOG

Monit - co to jest, ile kosztuje, jak go uniknąć?

POŻYCZKI Opublikowano: 17.04.2018

Monit - co to jest i jak go uniknąć?Kiedy pożyczasz pieniądze, nie tylko Ty masz nadzieję na bezproblemowe wywiązanie się z zaciągniętego zobowiązania. Na to samo liczy także pożyczkodawca – niezależnie od tego, czy jest to osoba prywatna, bank czy też firma pożyczkowa. Gdy spóźniasz się z uregulowaniem płatności, będzie się dopominać o zwrot długu. W przypadku instytucji finansowych do dłużników wystosowywany jest wówczas monit.

Co to jest monit

Monit, czyli przedsądowe wezwanie do zapłaty, ma Ci przypomnieć o Twoim zaległym zobowiązaniu i zmobilizować Cię do wywiązania się z niego. Może mieć formę kontaktu telefonicznego, SMSa, wiadomości e-mail lub też zostać wysłany pocztą, a nawet przekazany osobiście przez przedstawiciela firmy pożyczkowej (takiej wizyty można się spodziewać, kiedy opóźnienie ze spłatą sięga 30-60 dni).

W treści powiadomienia o zaleganiu z uregulowaniem należności powinny się znaleźć takie informacje jak numer umowy, wysokość zobowiązania, numer rachunku, na który należy wpłacić zaległą kwotę, a także konsekwencje dalszego uchylania się od zapłaty.

 

Kontaktu ze strony pożyczkodawcy możesz się spodziewać już po 7 dniach od upłynięcia terminu spłaty pożyczki lub jej części. Niektóre firmy wstrzymują się z wysłaniem monitu dłużej, jednak pierwsze próby ponaglenia, zazwyczaj telefoniczne lub za pomocą SMSa pojawiają się szybko.

Jeśli monit (zazwyczaj nie jeden, a kilka) nie zmobilizuje dłużnika do zwrotu należności, firma pożyczkowa skieruje sprawę do sądu lub przekaże ją zewnętrznej firmie windykacyjnej.

Koszt monitu

Koszt ponaglenia zależy od cennika pożyczkodawcy i formy samego ponaglenia. Zazwyczaj monit w postaci kontaktu telefonicznego lub SMSa to koszt od kilku do kilkunastu złotych. Najwięcej przyjdzie Ci zapłacić za domową wizytę przedstawiciela firmy pożyczkowej – nawet 100 zł (plus odsetki naliczane za każdy dzień zwłoki). 

Jak uniknąć monitu

Najskuteczniejszym sposobem uniknięcia monitu jest regularne wywiązywanie się ze swoich zobowiązań w terminie. Nie odkładaj zapłaty na ostatnią chwilę. Przelewy rób co najmniej z jednodniowym wyprzedzeniem, ponieważ znaczenie ma nie data jego wykonania, a zaksięgowania pieniędzy na koncie pożyczkodawcy. Już kilkudniowe opóźnienie może się zakończyć koniecznością wystosowania do Ciebie ponaglenia – po co się narażać na dodatkowe koszty?

 

Jeśli nie możesz spłacić pożyczki w terminie, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim pożyczkodawcą i zapytaj o możliwość przesunięcia okresu spłaty zobowiązania. Zazwyczaj jest to możliwe i choć będziesz musiał zapłacić dodatkowe odsetki, ominą Cię koszty monitów. Pamiętaj, że mogą być one naliczone także za nieudane próby skontaktowania się z Tobą – na przykład za nieodebrane połączenia telefoniczne. Nigdy nie unikaj kontaktu z firmą, w której masz dług – i tak musisz go spłacić.

 

Aby nie dopuścić do sytuacji, w której nie będziesz mieć środków na spłacenie pożyczki, pożyczaj tylko tyle, ile na pewno będziesz w stanie spłacić. Pamiętaj, że to Ty bierzesz odpowiedzialność za spłatę zaciągniętych zobowiązań.

 

Przeczytaj zanim pożyczysz pieniądze >

Chcesz wziąć pożyczkę łatwą do spłacenia? Skontaktuj się z doradcą TAKTO Finanse.



Ocena: 5.0/5 ( 1 głosów)  
TAKTO Finanse
Autor

TAKTO Finanse

Redakcja

Nasz zespół to ponad 40 profesjonalistów (i ciągle się powiększa), którzy od 2012 roku z pasją, pełnym zaangażowaniem i nie zwalniając tempa pracują nad jakością produktu, który proponujemy Wam, naszym Klientom.


WRÓĆ

Jesteśmy wiarygodni