Kiedy pożyczasz pieniądze, nie tylko Ty masz nadzieję na bezproblemowe wywiązanie się z zaciągniętego zobowiązania. Na to samo liczy także pożyczkodawca – niezależnie od tego, czy jest to osoba prywatna, bank czy też firma pożyczkowa. Gdy spóźniasz się z uregulowaniem płatności, będzie się dopominać o zwrot długu. W przypadku instytucji finansowych do dłużników wystosowywany jest wówczas monit.
Co to jest monit
Monit, czyli przedsądowe wezwanie do zapłaty, ma Ci przypomnieć o Twoim zaległym zobowiązaniu i zmobilizować Cię do wywiązania się z niego. Może mieć formę kontaktu telefonicznego, SMSa, wiadomości e-mail lub też zostać wysłany pocztą, a nawet przekazany osobiście przez przedstawiciela firmy pożyczkowej (takiej wizyty można się spodziewać, kiedy opóźnienie ze spłatą sięga 30-60 dni).
W treści powiadomienia o zaleganiu z uregulowaniem należności powinny się znaleźć takie informacje jak numer umowy, wysokość zobowiązania, numer rachunku, na który należy wpłacić zaległą kwotę, a także konsekwencje dalszego uchylania się od zapłaty.
Kontaktu ze strony pożyczkodawcy możesz się spodziewać już po 7 dniach od upłynięcia terminu spłaty pożyczki lub jej części. Niektóre firmy wstrzymują się z wysłaniem monitu dłużej, jednak pierwsze próby ponaglenia, zazwyczaj telefoniczne lub za pomocą SMSa pojawiają się szybko.
Jeśli monit (zazwyczaj nie jeden, a kilka) nie zmobilizuje dłużnika do zwrotu należności, firma pożyczkowa skieruje sprawę do sądu lub przekaże ją zewnętrznej firmie windykacyjnej.
Koszt monitu
Koszt ponaglenia zależy od cennika pożyczkodawcy i formy samego ponaglenia. Zazwyczaj monit w postaci kontaktu telefonicznego lub SMSa to koszt od kilku do kilkunastu złotych. Najwięcej przyjdzie Ci zapłacić za domową wizytę przedstawiciela firmy pożyczkowej – nawet 100 zł (plus odsetki naliczane za każdy dzień zwłoki).
Jak uniknąć monitu
Najskuteczniejszym sposobem uniknięcia monitu jest regularne wywiązywanie się ze swoich zobowiązań w terminie. Nie odkładaj zapłaty na ostatnią chwilę. Przelewy rób co najmniej z jednodniowym wyprzedzeniem, ponieważ znaczenie ma nie data jego wykonania, a zaksięgowania pieniędzy na koncie pożyczkodawcy. Już kilkudniowe opóźnienie może się zakończyć koniecznością wystosowania do Ciebie ponaglenia – po co się narażać na dodatkowe koszty?
Jeśli nie możesz spłacić pożyczki w terminie, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim pożyczkodawcą i zapytaj o możliwość przesunięcia okresu spłaty zobowiązania. Zazwyczaj jest to możliwe i choć będziesz musiał zapłacić dodatkowe odsetki, ominą Cię koszty monitów. Pamiętaj, że mogą być one naliczone także za nieudane próby skontaktowania się z Tobą – na przykład za nieodebrane połączenia telefoniczne. Nigdy nie unikaj kontaktu z firmą, w której masz dług – i tak musisz go spłacić.
Aby nie dopuścić do sytuacji, w której nie będziesz mieć środków na spłacenie pożyczki, pożyczaj tylko tyle, ile na pewno będziesz w stanie spłacić. Pamiętaj, że to Ty bierzesz odpowiedzialność za spłatę zaciągniętych zobowiązań.
Przeczytaj zanim pożyczysz pieniądze >
Chcesz wziąć pożyczkę łatwą do spłacenia? Skontaktuj się z doradcą TAKTO Finanse.
WRÓĆ