Coraz częściej stoimy przed dylematem, czy dany produkt kupić w sklepie stacjonarnym, czy w internetowym. Która opcja przyniesie nam więcej korzyści? Opowiemy o wadach i zaletach zakupów wykonywanych online i offline i doradzimy, w jakich sytuacjach lepiej się sprawdzi pierwsze rozwiązanie, a w jakich drugie.
Dlaczego wybieramy zakupy online?
Pozwalają kupować taniej niż w sklepach stacjonarnych, zaoszczędzić czas i pieniądze – takie korzyści płynące z zakupów online wymieniają ich entuzjaści. Kolejną zaletą płynącą z zakupów w internecie jest dostęp do większej ilości ofert, możliwość ich porównania i pozyskania informacji na temat produktów. W sieci możesz robić zakupy w dogodnym czasie i bez wychodzenia z domu. Coraz więcej sklepów internetowych ma strony dostosowane do urządzeń mobilnych, co umożliwia szybkie dokonanie zakupu przez telefon komórkowy, gdy przebywamy poza domem.
Dlaczego wybieramy zakupy offline?
Nie zawsze jesteśmy w stanie przewidzieć, jak produkt kupowany przez internet będzie wyglądał na żywo. To najważniejszy powód, dla którego często decydujemy się na zakupy w sklepach stacjonarnych – chcemy zobaczyć, jak dany produkt rzeczywiście wygląda, czasem sprawdzić jego funkcjonalności, dotknąć go czy przymierzyć. Nie wszystkie osoby są biegłe w obsłudze komputera, więc „tradycyjne” zakupy są dla nich łatwiejsze. Zdarza się też, że konsumenci nie ufają sprzedawcom z internetu i wolą robić zakupy w miejscach, które wcześniej sprawdzili. Zwolennicy zakupów offline argumentują, że znaczenie ma dla nich także to, że w przypadku sprzedaży w sklepach stacjonarnych łatwiej jest reklamować zakupione produkty.
Co kupujemy online, a co offline?
Przez internet najczęściej są kupowane książki, gry, filmy oraz płyty z muzyką. Z kolei w sklepach stacjonarnych przede wszystkim żywność, chemia gospodarcza, kosmetyki, artykuły ogrodnicze oraz żywność. Niektóre produkty równie chętnie są wybierane w internecie, jak i w sklepach stacjonarnych – np. produkty RTV i AGD, telefony oraz ubrania.
Gdzie jest taniej?
Zwykle ceny tych samych produktów w sklepach online są niższe niż w sklepach stacjonarnych. Różnice w cenach mogą być naprawdę duże i sięgać np. 30%. Dlaczego tak się dzieje? Internetowi sprzedawcy nie muszą płacić za magazynowanie produktów, dlatego oferują niższe ceny. Warto również sprawdzić opcje i koszty dostawy. Czasami dostawa jest bezpłatna, a w niektórych sklepach istnieje możliwość odbioru przesyłki do salonu, w którym jest prowadzona sprzedaż stacjonarna.
Może się jednak zdarzyć tak, że cena w sklepie stacjonarnym będzie niższa, np. dlatego, że towar się nie sprzedał i brakuje miejsca na półkach na nowy asortyment, więc sklepom zależy na tym, by klienci jak najszybciej kupili produkty.
Jak kupować w sieci?
Boisz się, że zamówiony przez Ciebie w internecie produkt nie spełni Twoich oczekiwań? Jeśli tak jest, wybieraj sklep cieszący się dobrą opinią. Możesz także skontaktować się z danym sklepem i zadać pytania dotyczące oferty.
Jeśli kupujesz produkty od osoby prywatnej zdecyduj się na płatność przy odbiorze. Ta opcja jest zazwyczaj nieco droższa, ale decydując się na nią będziesz mieć pewność, że sprzedający Cię nie oszuka i dostaniesz rzecz, którą zamówiłeś/zamówiłaś. Zawsze zapoznawaj się z regulaminem sklepu oraz uważaj na ukryte koszty np. koszt dostawy.
Korzystaj z okazji. Możesz użyć porównywarek internetowych, które wyszukają kilka opcji zakupu produktu, jaki chciałbyś/chciałabyś kupić. Poszukaj kuponów rabatowych. Czasami już za samo zapisanie się do newslettera dostaniesz kilka procent zniżki na zakup produktów w sklepie internetowym.
Planujesz większe zakupy? >>> Zdobądź środki, za które kupisz potrzebne Ci przedmioty!
WRÓĆ