15 marca każdego roku przypada Światowy Dzień Konsumenta. Obchody tego święta miały po raz pierwszy miejsce w 1963 roku, w pierwszą rocznicę przemówienia prezydenta Johna Kennedy’ego, które dotyczyło projektu ustawy o ochronie praw konsumenta. A czy wiesz, jakie Tobie (jako konsumentowi) przysługują prawa i jak z nich korzystać? Artykuł dostarczy Ci praktycznych informacji na ten temat.
Kim jest konsument?
Konsument to osoba fizyczna, jaka kupuje produkty lub korzysta z usług. Zgodnie z polskim prawem jest za niego uważana osoba, która dokonuje wymienionych czynności prawnych z przedsiębiorcą oraz w celu, który nie jest bezpośrednio związany z jej działalnością zawodową czy gospodarczą.
Jakie masz prawa jako konsument?
Prawa konsumenta są chronione, ponieważ jako uczestnik rynku znajduje się na gorszej pozycji niż przedsiębiorca – ma mniejszą wiedzę, może zostać o czymś źle poinformowany albo oszukany przez sprzedających. Z tego powodu w wielu krajach zdefiniowano prawa konsumenta oraz wprowadzono metody ich ochrony. W Polsce zabezpiecza je postanowienie Konstytucji RP.
Prawa konsumentów są chronione polskimi przepisami prawnymi oraz 10 zasadami określonymi w dyrektywach Komisji Europejskiej. Do tych zasad należą m.in. zakaz wprowadzania w błąd konsumentów, ochrona ich bezpieczeństwa, zapewnienie im uczciwych warunków zawierania umów, możliwość zwrotu uszkodzonych artykułów oraz wymóg informowania o składzie produktów odżywczych.
Prawo do reklamacji
Jednym z najważniejszych praw, jakie Ci przysługuje jest prawo do złożenia reklamacji, gdy produkt zostanie uszkodzony. Okres rękojmi wynosi 2 lata od momentu wydania towaru. Istotne jest jednak to, że musimy wystąpić z reklamacją najpóźniej w ciągu 2 miesięcy od momentu, w którym pojawiła się wada. W innym przypadku stracimy uprawnienia do złożenia reklamacji. Reklamacją są objęte także rzeczy używane oraz przecenione (w sytuacji, kiedy przecena nie jest związana z wadą towaru).
Żeby reklamacja została uwzględniona należy okazać dowód dokonania zakupu. Może to być paragon albo inny dokument potwierdzający zakup, np. wyciąg z historii operacji na rachunku bankowym, jeśli towar został opłacony kartą płatniczą.
Reklamacja może zostać złożona w dowolnej formie, jednak najlepiej zrób to na piśmie, żeby mieć dowód. Wykaż powody złożenia reklamacji, opis problem, który wystąpił oraz określ, czego się domagasz (naprawienia rzeczy, jej wymiany, zwrotu pieniędzy czy obniżenia ceny – ze wskazaniem kwoty). Sprzedawca ma 14 dni od momentu otrzymania reklamacji na rozpatrzenie sprawy i udzielenie Ci odpowiedzi.
Prawo do odstąpienia od umowy
Dokonałeś nietrafionego zakupu i chciałbyś odzyskać wydane pieniądze? Jeśli zakupiłeś produkty przez internet to masz prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od dokonania zakupu. Nie musisz podawać powodu rezygnacji. Możesz zwrócić również towar, który jest pełnowartościowy.
Pamiętaj, że w takiej sytuacji powinieneś/powinnaś odesłać nie tylko oświadczenie o odstąpieniu od umowy, ale także zakupiony towar. Sprzedawca ma 14 dni od momentu otrzymania oświadczenia na zwrócenie Ci pieniędzy.
Ta zasada obowiązuje tylko w przypadku umów zawieranych na odległość. Tradycyjne placówki handlowe same ustalają, czy przyjmują zwrot towarów, i jeśli tak, to na jakich zasadach, dlatego jeśli kupujesz w sklepach stacjonarnych to dobrze się zastanów, zanim dokonasz zakupu albo zapytaj sprzedawcy o możliwość zwrotu.
Twoje konsumenckie potrzeby nie są spełnione? >>> Odbierz gotówkę od TAKTO Finanse!
WRÓĆ